Kaj so nevronske mreže
V letu 2013 so svetovne vlade največ svojega
raziskovalnega denarja namenile za preučevanje grafena (nanotehnologija) in za kartografiranje
možganov. Slednje raziskave so še posebej zanimive za znastvenike, ki se ukvarjajo z razumevanjem
možganov kot so psihologi, psihijatri in nevrologi. Širšim množicam je nekoliko
manj znana veda, ki se ukvarja z napravami, ki posnemajo delovanje možganov. Takšne
naprave imenujemo nevronske mreže oziroma umetne nevronske mreže in sodijo na
področje umetne inteligence, ki je po menju nekaterih trenutno najbolj obetavna
znanstvena disciplina. V tem sestavku se bomo z nevronskimi mrežami seznanili.
Začetki preučevanje možganov
Razvoj nevronskih mrež se je posredno začel
že pred več kot sto leti, ko so odkrili zgradbo in princip delovanja bioloških
možganov. Takrat so ugotovili, da jih tvori veliko število medsebojno povezanih
celic, ki si pošiljajo električne dražljaje. Celice so poimenovali nevroni,
povezave med njimi pa sinapse. Če so dražljaji, ki prispejo v nevron, dovolj
močni pride v nevronu do vžiga. To pomeni, da v nevronu nastane nov dražljaj,
ki se od tam preko sinaps prenese naprej na sosednje nevrone, kjer se zgodba ponovi.
Sinapsam se med uporabo spreminja električna prevodnost. Na tak način si
možgani zapisujejo izkušnje oziroma pomnijo.
Razvoj potrebne
tehnologije
Potrebna
tehnologija za posnemanje možganov je nastala na koncu druge svetovne vojne, ko se je zgodil preboj v
razvoju elektronike in so nastali prvi digitalni računalniki. Takrat so nevrologi
izdelali matematični model nevrona in izvedli prve simulacije možganov v
računalniku. Paradoksalno pri tem je, da so potrebovali digitalini računalnik, da
so lahko z njim učinkovito simulirali naše možgane, ki pa so analogni.
Primerjava možganov z računalnikom
Možgani, pa naj bodo pravi ali umetni, opravljajo
podobne naloge kot računalniki, a se kljub temu precej razlikujejo od njih:
Računalnik
|
Možgani
|
|
Hitrost
|
Nekaj 1.000.000.000 Hz
|
Nekaj 10
Hz
|
Zapis podatkov
|
Digitalno
|
Analogno
|
Paralelizem
|
Ne, hkrati deluje le nekaj % tranzistorjev
|
Da, vedno delujejo vsi nevroni
|
Poraba energije
|
Nekaj kilovatov*
|
Nekaj vatov
|
Odprnost na okvare
|
Ni odporen na okvare, saj že en sam pokvarjen
tranzistor zaustavi cel računalnik
|
So odporni na okvare, saj zaradi enega mrtvega
nevrona ne pride do zaustavitve celotnih možganov
|
* Računalnik, ki ima primerljivo
zmogljivost kot možgani
Primerjajmo med seboj še princip
uporabe računalnika in nevronske mreže:
- Računalnik pred reševanjem problema programiramo. To pomeni, da moramo najprej ljudje najti pot do rešitve problema, da jo lahko vnesemo v računalnik.
- Nevronska mreža se pred reševanjem problema uči in tako sama najde rešitev problema.
Znani so primeri, ko je nevronska mreža s samostojnim
učenjem našla boljšo rešitev problema kot celotno človeštvo.
Učenje nevronskih mrež
Ljudska modrost pravi: »do znanja
težko, z znanjem lahko«. Enako velja tudi za nevronske mreže. Njihovo učenje oziroma strojno učenje je
zahtevno, uporaba po zaključenem učenju pa enostavna. Ena od bolj zanimivih
lastnosti nevronskih mrež je ravno ta, da se učijo same in zato lahko na koncu
znajo več kot mi, ki smo njihov učitelj. Za učenje nevronske mreže je potrebna zbirka
učnih podatkov in od njihove kvalitete je zelo odvisno kako dobra bo naučenost na
koncu. Če so učni podatki pomanjkljivi ali zavajajoči nevronska mreža iz njih ne
more izluščiti pravega znanja. Nasprotno pa dobri podatki omogočajo, da mreža iz
njih kvaliteno izlušči bistvo oziroma znanje, kar ji med kasnejšo uporabo omogoča
pravilno odgovarjanje tudi na vprašanja, ki jih med učenjem še ni srečala.
Obstaja več različnih vrst učenja.
Največkrat se uporablja nadzorovano
učenje. Zanj potrebujemo učne podatke za katere poznamo želene rezultate.
Primer takšnega učenja je seštevanje dveh števil. Če sta podatka 1 in 2 vemo da
je željen rezultat po končanem učenju 3.
Okrepčevalno učenje uporabimo, kadar poznamo želen rezultat šele po
nekem zaporedju učnih podatkov. Primer takšnega učenja je šahovska igra, kjer šele
na koncu zagotovo vemo kdo je bolje igral. Težko je natančno ovrednotiti
posamezne poteze, saj igralci včasih žrtvujejo figuro (navidezno slaba poteza),
a se jim to v kasnejših potezah lahko obrestuje. Na koncu šahovske partije zmagovalčeve poteze proglasimo za dobre, poraženčeve
pa kot slabe.
Nenadzorovano učenje uporabimo kadar želene vrednosti niso znane.
To je podobno kot če bi imeli šolo brez učiteljev. V umetni inteligenci se tako
učenje redko uporablja, saj je njegov rezultat dokaj kaotičen, v naravi pa se
tovrstno učenje pojavlja v kombinaciji z naravno selekcijo.
Tipična področja uporabe nevronskih mrež
Dve najbolj znani področji uporabe nevronskih
mrež sta prepoznavanje in napovedovanje. Znani primeri prepoznavanja so:
prepoznavanje geometrijskih likov v risbi, črk v besedilu ali oseb na sliki. Na
primer iz podatkov, ki jih zajame kamera se nevronska mreža odloča ali bo odprla
vhodna vrata hiše, pri čemer seveda nočemo da
vanjo vstopajo neznanci, kakor tudi ne želimo ostati pred zaprtimi vrati
svojega doma.
Tipična primera napovedovanja
sta vremenska in borzna napoved. Pri napovedovanju poskušamo iz do sedaj znanih
podatkov ugotoviti kaj se bo dogajalo v bližnji prihodnosti. Na primer iz
vremenskih podatkov, ki smo jih izmerili do tega trenutka lahko napovemo vreme
za jutri.
Prihodnost
nevronskih mrež
V preteklosti so se izmenjevala
bolj in manj plodna obdobja za nevronske mreže, kar bo verjetno veljalo tudi v
bodoče. Projekt kartografiranja možganov, ki smo ga omenili uvodoma, bo skoraj
zagotovo prinesel koristna spoznanja na tem področju, saj je narava neizčrpen
vir znanja. Med drugim se znanstveniki trudijo tudi z izdelavo vmesnika, ki bi
omogočil direkten pretok podatkov v možgane in iz njih. To bi bil nekakšen
lijak skozi katerega bi lahko učencem vlivali znanje v glavo. O prihodnosti nevronskih mrež precej razmišljajo tudi režiserji znanstveno fantastičnih filmov.
Komentarji
Objavite komentar